foodoraként újult meg a foodpanda! Tudj meg többet a miértről és a hogyanról!
Gyorsasággal, bizalomépítéssel és megfizethető kényelemmel kívánt új lendületet adni az online élelmiszervásárlásnak a foodpanda panda market üzletága. A Magyarországon két éve jelen lévő szolgáltatás forgalma mára többszörösére nőtt, az online bevásárlókhoz pedig jellemzően 24-26 perccel a rendelés elküldése után csönget a futár. Arany Lászlóval, a panda market ügyvezetőjével beszélgettünk.
Nemrég ünnepelte bevezetésének kétéves évfordulóját a foodpanda gyorskereskedelmi hálózata. Bár 2020 decembere utólag visszanézve tökéletes időpontnak tűnik a piacra lépésre, a panda market hálózatának kiépítése már bő egy évvel azelőtt – azaz még a koronavírus-járvány és a pandémia előtt – megkezdődött.
„Sok szempontból valóban szerencsés volt az időzítés, ugyanakkor a mai rendelésállományunk többszöröse a másfél évvel ezelőttinek“ – avat be a részletekbe Arany László, a foodpanda panda marketek ügyvezetője. A pandémia ugyanakkor egy fontos kezdeti lökést adott az online élelmiszerkereskedelem berobbanásának, ez a szektor ugyanis még mindig jelentős elmaradásban van a többihez képest. Érzékletes példa, hogy amíg ma Magyarországon a könyveknek és az elektronikai cikkeknek több mint fele talál gazdára egy webáruházon keresztül, addig ez az arány élelmiszerből a panda market beindulása előtt egy százalék alatti volt.
A jelenség okát Arany László három meghatározó szempontra vezette vissza: az online felületek felhasználóbarátságára, a kiszállítások gyorsaságára és az adott hálózat megbízhatóságára. „Az élelmiszer-bevásárlások sajátossága, hogy nem bírsz várni egy, vagy két napot a kiszállítással. A panda market 30 percen belüli kiszállítást kínál, az elmúlt két év statisztikái azonban azt mutatják, hogy a rendelést követően jellemzően 24-26 perc múlva az ügyfélnél van az áru” – meséli a panda marketek ügyvezetője, aki 2021 májusában csatlakozott a céghez.
“A legfontosabb mégis a megbízhatóság, leginkább az, hogy amit megrendel az ügyfél, az meg is érkezzen hozzá. Ha megvan, mit szeretne főzni, ahhoz kell nyolc különböző alapanyag, akkor mind a nyolc érkezzen meg hozzá, különben nem tudja elkészíteni azt az ételt.“
A Delivery Hero cégcsoport részeként működő panda market vásárlóinak kosarában jellemzően hasonló termékek találhatók, mint az offline vásárlókéban, bár működési sajátosságuk miatt valamivel hangsúlyosabb bennük az alkoholos italok jelenléte. A frissáruk – többek közt a zöldségek, a gyümölcsök és a pékáruk – aránya ugyanakkor jelentősen megnőtt az utóbbi időben és már túl is szárnyalta az offline vásárlásokét. Ez a terület a vállalat fejlesztéseinek egyik fókuszpontja is lett, már csak amiatt is, mert jelenleg – szemben a hibrid rendszerben, offline is működő üzletláncok többségével – a kisebb, feltöltő jellegű bevásárlásokra koncentrálnak. Emiatt is fontos, hogy a zöldségek és gyümölcsök a lehető legjobb minőségűek legyenek, a pékáru pedig minden esetben frissen kerüljön kiszállításra.
A panda market Budapesten hét üzlettel van jelen, amivel a lakosság 80 százalékát lefedik, vidéken pedig hat nagyvárosban – Szegeden, Pécsett, Győrött, Debrecenben, Kecskeméten és Székesfehérvárott – szállítanak ki. A vállalatnak fontos, hogy a tőle ételkiszállítást rendelő ügyfeleivel is megismertesse az élelmiszer-házhozszállítás lehetőségét, ami rengeteg élethelyzetre kínál időt spóroló és egyszerű megoldást. Erre egy személyes példát is hoz Arany László: nem sokkal azután, hogy elkezdett a foodpandánál dolgozni, a hétvégi nagymosás során elfogyott a mosószer és már éppen lépett volna ki az ajtón, amikor eszébe jutott, hogy a cégtől ezt is lehet rövid határidővel házhoz szállítatni. A váratlan hétköznapi helyzetek mellett többek között az otthonról dolgozóknak, vagy a kisgyerekkel otthon lévő szülőknek is hatalmas segítség lehet ez a szolgáltatás. Az elmúlt két év tapasztalata az, hogy azok, akik többször kipróbálják, egyre jobban megkedvelik. „Az első és a második rendelés között általában egy hónap telik el, a kilencedik és a tizedik között pedig már kevesebb, mint egy hét“ – meséli az ügyvezető. A kiszállítási díj 599 vagy 699 forint, ami körülbelül egy liter benzin ára, 8900 forint feletti rendelés esetén pedig már díjmentes a házhoz szállítás.
“Az online vásárlás lényegesen több előnnyel szolgál azon felül, hogy nem kell hozzá kimozdulni otthonról. Az e-commerce nagy előnyei közé tartozik többek között a keresés, ami vásárlóként lényegesen egyszerűbb és hatékonyabb, mint egy offline áruházban” – hívja fel a figyelmet Arany László. “Egy termék ráadásul több kategóriában is ott lehet egyszerre – a laktózmentes tejet például a panda marketben megtaláljuk a tejeknél és a laktózmentes termékeknél is.“
A panda marketek úgynevezett darkstore-okként működnek, a furcsa név pedig egy rendkívül hatékony rendszert takar. Itt az üzletek valójában raktárak, amelyek a kiszállítás köré szerveződnek, emiatt a rendelések összeállítása is gyorsabb és hatékonyabb tud lenni, mint a hibrid áruházak esetében. „A darkstore-okban nem az egyes kategóriák, hanem a népszerűség szerint rendezzük el a közel 3500 féle terméket“ – mond egy példát a különbségre Arany László. Ennek is köszönhető, hogy egy átlagos kosár összeállítási ideje mára 2-2,5 perc között van, az árut összekészítők útvonalának tervezésében pedig egy saját fejlesztésű picker app segít. A panda market ügyvezetője hosszan sorolja a darkstore előnyeit: nem kellenek eladók, elegendő kisebb alapterületet bérelni, ahol fenntarthatóbb az üzemeltetés – mindezek pedig együttesen alacsonyabb működési költséget, ezáltal a versenyképesség javulását eredményezik. „Nagyon izgalmas terület ez, aminek még nagyon az elején járunk“ – foglalja össze Arany László.
Forrás: https://forbes.hu/tamogatoi-tartalom/az-elfogyott-tol-a-futar-kopogasaig-bevasarlas-25-perc-alatt/